مطلب جدید جدید
ناچارا مطلب را ويرايش نکردم و در آن تصرفي ننمودم تا حق نويسنده زحمتکش آن بر باد !! نرود و کپي رايت رعايت شود
پس پيشاپيش عذر بپذيريد و حمل بر بي ادبي ما مکنيد و فقط بخنديد
سعدي شيرين سخن مي فرمايد :
شکم زندان باد است ای خردمند… ندارد هیچ عاقل باد در بند
چو باد اندر شکم پیچد فرو هل …که باد اندر شکم بار است بر دل
آري مبحث روز در مورد باد شکم است که نويسنده محترم از کلمه عاميانه آن استفاده نموده است که باز هم معذرت . و اما ......
منبع گوز از لحاظ علمي :
- هواي بلعيده شده هنگام خوردن و نوشيدن
- گاز جذب شده از خون توسط ديواره روده
- گاز حاصل ازواکنشهاي شيميايي روده و
- گاز توليدي در اثر فعاليتهاي باکتريهاي روده
ساختار گوز : ساختار دقيق گوز در افراد مختلف و در اوقات مختلف بر مبناي غذاي فرد متفاوت است. قسمت اعظم هواي بلعيده شده اکسيژن است که قبل از رسيدن به روده جذب بدن مي شود و فقط نيتروژن باقي مي ماند که اون تو سرگردان ميشود . بقيه هم شامل دي اکسيد کربن، هيدروژن و متان است. هر چه باد بيشتر در روده نگه داشته شود، ميزان نيتروژن آن بيشتر مي شود چون بقيه امکان جذب دوباره به بدن را دارند. در ضمن افراد عصبي و عجول اکسيژن بيشتري در روده دارند و گوزوتر هستن
بوي گوز : بوي حاصل از گوز بيشتر به خاطر ترکيبات گوگردي مثل سولفيد هيدروژن است. غذاهايي چون کلم، تخم مرغ و گوشت بوزا هستند. لوبيا بطور اخص بوي شديد ندارد ولي حجم گاز را خيلي زياد مي کند. گفته ميشود خوردن مورچه هم خطرات شدیدی از این دست ایجاد میکند ولی تجربه شخصی خوشبختانه در این مورد وجود ندارد.
يک فرد عادي در روز چقدر مي گوزد؟به طور متوسط، هر فرد روزانه نيم ليتر گوز توليد مي کند و 14 مرتبه در روز مي گوزد. البته با کیفیت های مختلف از نرمه چس گرفته تا گوز با سرعت مافوق صوت
آيا ممکن است کسي اصلا نگوزد؟
خير! همه مي گوزند. حتي مرده ها تا چند ساعت پس از مرگ ممکن است بگوزند (بخاطر گازهاي جمع شده در روده قبل از مرگ).نگفتم؟
آيا مردها بيشتر از زنها مي گوزند؟
خير! تفاوت در ميزان گوز بستگي به جنسيت ندارد و بيشتر مربوط به عادات غذاخوردن و بلعيدن هوا و ژنتيک است. اما مردها آزادانه تر از زنها مي گوزند و زنها در اين مورد بخاطر قواعد اجتماعي بيشتر خودداري و مخفي کاري مي کنند و البته گاهی هم گردن بچه ها می اندازند و اگر گردن بچه ها را بو کنید میفهمید که هی بقیه میچسند و می اندزند گردن آنها
احتمال گوزيدن در چه وقت از روز بيشتر است؟
صبح اول وقت بعد از بيداري.(ما که صبحا فقط خوابیم در عین بیداری)
چرا حبوبات گاز توليد مي کنند؟
حبوبات حاوي چند نوع قند هستند که براي انسان قابل هضم نيست و وقتي اين قندها به روده مي رسد، باکتريهاي روده جشن مي گيرند و حسابي گاز توليد مي کنند. بقيه غذاهاي گاز ساز عبارتند از: فلفل دلمه اي، کلم سنگ، کلم پيچ، شير، نان، تخم مرغ، آبجو، و کشمش.
چه کارهاي ديگري باعث توليد گاز مي شود؟
بلعيدن تند غذا و آب (درمان: جويدن با دهان بسته و آرام غذا خوردن)، آدامس جويدن، سيگار، بليسک و آب نبات، نوشابه هاي گازدار، صعود در هواپيما (بخاطر افت فشار) و عصبي بودن.
آيا نگه داشتن گوز ضرر دارد؟
در اين مورد نظرات متفاوت است. قديمي ها معتقد بودند که ضرر دارد. کلاديوس، امپراطور روم، به خاطر حفظ سلامت عمومي، گوزيدن در جشنهاي دربار را آزاد کرده بود. اما دکترهاي امروزي مي گويند که خودداري ضرري ندارد. فقط فشار گاز ممکن است باعث دل درد شود. بعضي دکترها هم اعتقاد دارند که خودداري مداوم در دراز مدت باعث گشادي و ورم مزمن ديواره روده مي شود.
تا چه مدت مي شود گوز نداد؟
گوز به محض اينکه فرصت پيدا کند و ماهيچه تان را شل کنيد فرار مي کند. حتي اگر تمام روز هم خودتان را کنترل کنيد، بعد از خواب رها مي شود. باور نداريد يک شب در پروازهاي بين قاره اي در هواپيما نخوابيد و به دقت گوش کنيد ببينيد چه مي شنويد.
آيا همه در خواب مي گوزند؟
خير! اکثر مردم از کودکي ياد مي گيرند که در خواب خود راکنترل کنند و به همين خاطر هم صبحها بعد از بيداري مي گوزند ولي اکثر کساني که در طول روز خودداري مي کنند، در خواب ناخودآگاه مي گوزند. حتما متوجه شده ايد که گاهي اوقات اگر خودتان را کنترل کنيد گوز برطرف مي شود. اين موقتي است چون باد به قسمتهاي داخلي روده مهاجرت مي کند و جذب نمي شود بلکه بعدا با قدرت بيشتري هجوم مي آورد. ولی برای آبرو داری بد نیست بشرط آنکه بی هوا در نرود(خوابگاهیا مواظب باشن)
بهترين راه براي رد گم کردن گوز چيست؟
از روشهاي سنتي استفاده کنيد. مثلا اگر در جمع هستيد خيلي طبيعي رفتار کنيد، انگار نه انگار چيزي شده و اگر صدايش بلند بود با سرعت برگرديد و با تعجب به نفر بغل دستي يا پشت سري خودتان نگاه کنيد. یا به فرد چسو فحش دهید و بگین بی تربیت
آيا واقعا گوز با کبريت شعله ور مي شود؟
بله! باور نداريد امتحان کنيد. فقط مواظب باشيد که کار خطرناکي است. همانطور که قبلا ذکر شد، گوز حاوي گازهاي متان و هيدروژن است که هر دو گاز شديدا اشتعال پذير هستند. رنگ شعله حاصله آبي (متان) يا زرد (هيدروژن) است. (مطلب علمیه دیگه.چرا قیافت رو اونجوری میکنی؟)
آيا تا بحال کسي از راه گوزيدن امرار معاش کرده است؟
بله! معروفترين گوزوي جهان يک فرانسوي است بنام لوپتومين که در اوايل قرن 20 نمايش اجرا مي کرد.
یک نکته کنکوری:
اگر در يک محيط کوچک و سربسته (مثل آسانسور يا زير لحاف) زياد بچسيد، ممکن است دچار سرگيجه شويد (بخاطر کمبود اکسيژن و بالا بودن ميزان گازهايي مثل متان و دي اکسيد کربن) ولي مطمئن باشيد خفه نخواهيد شد. این بشرطی است که از خودتان باشد چون قدما گفته اند بوی چس هر کس برای خودش بوی ( به گورتون ) را میدهد که از میوه ( به ) با کیفیت خوب و خوش بو استو در آخر :
يک مرتبه در خيابان تصادف ناجوري رخ داده بود يک نفر از يکي از شاهدان ميپرسه آقا چطور شده ؟ طرف ميگه اين ماشينه با سرعت مي اومده يکهو نتونسته کنترل کنه گوز پيچ شده زده تو جدول و خلاصه .....
طرف خيلي جريان را درست متوجه نميشه يکهو يکي که تازه اومده بوده ميپرسه آقا چطور شده ؟ يارو ميگه راستش من خودم هم درست نفهميدم اين داشته تند مي اومده يکهو نميدونم اومده بپيچه گوزيده ، سر پيچ گوزيده ، پيچش گوزيده ،گوزش پيچيده ، اومده بگوزه پيچيده ، گوزش پيچ داشته ......

+ نوشته شده در ۱۳۸۹/۱۲/۲۷ ساعت 23:21 توسط سحر سرتيپي(معدن)
|